Ponieważ ekran jest najważniejszym elementem czytnika ebooków, jego uszkodzenie czyni nasze urządzenie bezużytecznym. Chociaż producenci oferują podstawowe formy ubezpieczenia, najczęściej nie obejmują one wymiany zniszczonych ekranów. W rezultacie taka usterka skazuje użytkowników czytników na poszukiwanie alternatywnych rozwiązań, które zazwyczaj okazują się kosztowne. W tym poradniku wyjaśniamy z czego wynikają uszkodzenia e-papierowych ekranów i innych elementów czytników ebooków, a także podpowiadamy, co zrobić, jeżeli nasze urządzenie ulegnie awarii
Ponieważ koszty wymiany ekranu czytnika ebooków są naprawdę wysokie, w wielu sytuacjach lepszym rozwiązaniem wydaje się po prostu zakup nowego sprzętu. Wszystko zależy jednak przede wszystkim od tego, jakim modelem dysponujemy, od jak dawna go posiadamy i w jakiej znajduje się kondycji. Jeżeli nasz czytnik ma już swoje lata i nie byliśmy z niego w stu procentach zadowoleni, wówczas kosztowna wymiana nowego ekranu nie ma większego sensu, ponieważ wiele sklepów internetowych posiada w swojej ofercie nowsze urządzenia w bardzo atrakcyjnych cenach. W przypadku pozostałych typów usterek (np. problemy z oprogramowaniem lub baterią) cena naprawy jest znacznie niższa, a producenci chętniej udzielają klientom pomocy.
Przyczyny usterek
Uszkodzony ekran czytnika
Problemy z naprawą ekranu czytnika ebooków wynikają przede wszystkim z tego, że jest on jego fundamentalnym elementem, który zazwyczaj ulega znacznie poważniejszym uszkodzeniom, niż popękane ekrany LCD naszych smartfonów lub tabletów.
Podczas gdy w smartfonach, komputerach lub tabletach najczęściej pęka tylko zewnętrzna, ochronna warstwa szkła, uszkodzenie e-papierowego ekranu czytnika skutkuje przerwaniem tranzystorów ciekłokrystalicznych odpowiedzialnych za prawidłowe wyświetlanie obrazu. W rezultacie czytnik staje się praktycznie bezużyteczny, ponieważ poszczególne piksele rozlewają się w charakterystyczne paski, uniemożliwiające czytanie.
Jak wyjaśnialiśmy w artykule pod tytułem Czym jest e-papier?, wyświetlacz czytnika ebooków jest delikatną i skomplikowaną konstrukcją, którą trzeba traktować wyjątkowo ostrożnie.
W przypadku czytników piksele (czyli najmniejsze, pojedyncze elementy tworzące obraz) wypełnione są kapsułkami z atramentem w kolorze czarnym i białym. Cały układ jest zamknięty pomiędzy dwoma elektrodami – górną i dolą. Wyświetlanie obrazu opiera się na zmianach polaryzacji elektrod, naprzemiennie przyciągający raz dodatnio (biały tusz), a raz ujemnie (czarny tusz) naładowane drobiny barwnika. Właśnie dzięki temu widzimy na ekranie jasne i ciemne punkciki, układające się w wyraźny, pełny widok. Użycie barwników tylko w dwóch kolorach zapewnia obraz w odcieniach szarości, odróżniając teksty wyświetlane na czytniku od obrazów barwnych na ekranach LCD.
Najczęstsze przyczyny usterek czytnika:
- Brak zabezpieczenia przy okazji noszenia w torbie lub plecaku,
- Zalanie i zanurzenie w wodzie, a także dłuższy kontakt z wilgotnym powietrzem (jeżeli czytnik nie jest wodoodporny),
- Upadek z większej wysokości,
- Zbyt silny nacisk w czasie podróży,
- Zbyt niskie lub zbyt wysokie temperatury,
- Kontakt z piaskiem lub pyłem,
- Nieumiejętne naprawy,
- Wycieranie ekranu nieodpowiednimi preparatami.
Warto przy okazji wspomnieć, że dobrym zabezpieczeniem naszego czytnika ebooków będzie specjalne etui, które kupimy w niewielkiej cenie. Dzięki niemu kruchy ekran naszego urządzenia nie będzie narażony na tak wiele wstrząsów i uderzeń, jak w przypadku noszenia go bez osłony w torbie lub plecaku.
Zawieszanie się czytnika
Często spotykanym problemem jest całkowite zawieszenie się czytnika, który przestaje reagować na dotyk i wciskanie przycisków fizycznych. W takich sytuacjach konieczne jest wykonanie twardego resetu. Jak to zrobić? W przypadku PocketBooków należy jednocześnie przytrzymać przycisk power oraz dwa klawisze do przewijania stron (przód i tył) przez 10-20 sekund. Po chwili czytnik powinien uruchomić się ponownie.
Czasami zawieszanie się urządzenia może być związane z uszkodzonymi plikami. Warto wtedy sprawdzić, czy odpowiada za nie wyłącznie jeden plik, czy być może kilka różnych – w pierwszym przypadku możemy po prostu go usunąć, natomiast w drugim pozostaje nam jedynie próba resetu lub przywrócenia ustawień fabrycznych urządzenia, a także kontakt ze sklepem lub serwisem technicznym.
Problemy z baterią
Wielu użytkowników czytników ebooków skarży się również na problemy z baterią. Czasami nawet po niedługim okresie użytkowania bateria urządzenia zaczyna wyraźnie słabnąć, a czytnik musi być ładowany coraz częściej. Ważne jest, aby pamiętać w takich sytuacjach pamiętać, że tego typu usterka przeważnie nie wynika z naszej winy i w jej przypadku mamy pełne prawo zwrócić się z prośbą o wymianę lub naprawdę sprzętu do producenta.
Przeczytaj również:
Rozpoznanie usterek
Co ciekawe, rozpoznanie uszkodzenia naszego urządzenia nie zawsze musi nastąpić od razu. Ponieważ raz wyświetlony na ekranie czytnika tekst pozostaje na nim do czasu zmiany obrazu (ponownym włączeniu czytnika lub zmianie strony), uszkodzony sprzęt może przez dłuższy czas wyglądać zupełnie normalnie. Jeżeli np. za bardzo ściśniemy czytnik w czasie podróży lub upuścimy go ze sporej wysokości, to dostrzeżenie uszkodzenia wewnętrznej warstwy szklanej TFT stanie się możliwe dopiero wtedy, gdy następnym razem zasiądziemy do naszej ulubionej lektury. Pojawiające się w dowolnej części ekranu czarno-białe linie będą stanowiły sygnał, że w właśnie w tym miejscu nastąpiło uszkodzenie wnętrza wyświetlacza.
Aby się upewnić, że ekran naszego czytnika jest poważnie uszkodzony, przed decyzją o oddaniu go do serwisu warto go zresetować. O tym, jak zresetować czytnik Kindle, pisaliśmy w osobnych artykule. Niestety taka metoda może pomóc jedynie w przypadku powolnego działania lub zawieszania się czytnika ebooków. W razie poważnej usterki ekranu nie będziemy już w stanie w ten sposób naprawić naszego urządzenia, ponieważ jego wyświetlacz zostanie „zamrożony” i przestanie reagować na dotyk.
W przypadku sprzętu innych producentów procedura resetu wygląda podobnie: wystarczy wejść w ustawienia, a następnie znaleźć opcję Reset Device (Resetuj urządzenie). Jeżeli to nie poskutkuje, warto również spróbować zaktualizować oprogramowanie czytnika. W przypadku większości urządzeń aktualizacja powinna pobrać się automatycznie po podłączeniu sprzętu do sieci.
Okresy gwarancyjne
W przypadku potwierdzenia przypuszczenia o uszkodzeniu ekranu poza wysłaniem czytnika do autoryzowanego serwisu naprawczego możemy zrobić tak naprawdę niewiele. Jeszcze do niedawna jedynym producentem czytników, który oferował wymianę urządzenia w przypadku jego uszkodzenia był Amazon. Jeżeli uszkodzenie części urządzenia nastąpiło nie później niż 1 rok od momentu zakupu, właściciele czytników Kindle mogą skontaktować się z działem obsługi klienta, który zapewnia im stosowną pomoc. W wielu przypadkach Amazon bezzwłocznie wysyła klientowi nowy czytnik, prosząc jedynie o odesłanie starego.
Obecnie z umowami gwarancyjnymi innych producentów jest już znacznie lepiej. Nawet jeżeli w przypadku awarii naszego urządzenia nie dostaniemy od razu nowego, autoryzowane serwisy naprawcze wymienią w nim zepsute części. Tak jest np. z czytnikami Inkbook. Jak czytamy w jego regulaminie: Firma ArtaTech będąca autoryzowanym serwisem zastrzega sobie prawo do wymiany uszkodzonych podzespołów produktów, całego produktu lub jego części na nowy lub odnowiona. Za taką naprawdę będziemy musieli zapłacić, jednak jej powinna być znacznie niższa od ceny zakupu nowego czytnika ebooków.
Chociaż nie wszyscy o tym wiedzą, gwarancje od Kindle, Kobo, Nooka oraz innych producentów zazwyczaj nie obejmują uszkodzeń mechanicznych (najczęstszym z nich jest pęknięty ekran). Dlatego nawet jeżeli nasza umowa gwarancyjna nadal będzie ważna, w przypadku wniosku o naprawę uszkodzonego wyświetlacza przez autoryzowany serwis producenta możemy spotkać się z decyzją odmowną. Szczególnie istotne jest to, że większość producentów określa warunki ewentualnej wymiany części urządzenia w regulaminie – np. PocketBook wymienia pęknięty ekran, jeżeli uszkodzenie nastąpiło do 30 dni od momentu zakupu czytnika.
Należy również pamiętać, że możliwość skorzystania z gwarancji przysługuje jedynie tym klientom, którzy zachowali dowód zakupu. Paragon lub faktura muszą zawierać informację o dacie zakupu, modelu produktu oraz nazwę sprzedawcy. W niektórych przypadkach przed oddaniem czytnika do naprawy niezbędne może okazać się również wypełnienie innych dokumentów (przede wszystkim karty gwarancyjnej).
Wyłączenia odpowiedzialności
Jeżeli decydujemy się na odwołanie się do umowy gwarancyjnej naszego czytnika, powinniśmy przede wszystkim dokładnie ją przeczytać. Chociaż nie zawsze zwracamy na to uwagę, wielu producentów umieszcza w niej istotne wyłączenia odpowiedzialności, które sprawiają, że nasze wnioski o naprawę lub wymianę sprzętu mogą zostać odrzucone.
Jak czytamy w regulaminie gwarancyjnym InkBooka, gwarancja czytnika ebooków traci ważność m.in. w następujących przypadkach:
- Awaria lub uszkodzenie spowodowane przez użytkownika, nieprawidłowe użytkowanie lub użytkowanie niezgodnie z jego przeznaczeniem (ekspozycja na zbyt wilgotne lub zbyt suche środowisko, niestabilne napięcie, zbyt wysokie napięcie, itp.).
- Wszystkie uszkodzenia wynikające z wypadków, nieprawidłowego użytkowania, niewłaściwego podłączenia, nieumiejętnego obchodzenia się z produktem, stosowania siły, czynników zewnętrznych np. owady, działanie środków chemicznych, przepięcia etc.
- Uszkodzenia mechaniczne i wywołane nimi skutki.
- Naturalna degradacja i zużycie sprzętu (naturalne zużycie obudowy, zużycie i starzenie).
- Uszkodzenia spowodowane przez siły natury (np. ogień, powódź, trzęsienia ziemi i inne katastrofy).
Jeżeli nie korzystamy z oficjalnej oferty gwarancyjnej producenta, lecz np. umowy zawartej z konkretnym sklepem lub dystrybutorem sprzętu, tego typu wyłączeń może być jeszcze więcej. W rezultacie nawet w przypadku dopłacenia za gwarancję kilkunastu złotych, gwarancja może okazać się bezużyteczna, zabezpieczając nas jedynie przed rzadko spotykanymi sytuacjami.
Niezależne ubezpieczenie
Istnieje jeszcze możliwość wykupienia osobnego ubezpieczenia czytnika w firmie zewnętrznej, takiej jak np. SquareTrade, która zwykle obejmuje przypadkowe uszkodzenia.
SquareTrade to amerykańskie przedsiębiorstwo, które oferuje możliwość wykupienia ubezpieczenia sprzętu elektronicznego w korzystnej cenie.
W przypadku uszkodzenia naszego ubezpieczonego czytnika firma oferuje transport i naprawę we własnych autoryzowanych serwisach lub sfinansowanie naprawy sprzętu w niezależnym miejscowym punkcie technicznym.
Archiwizacja danych
Zanim oddamy czytnik do naprawy, powinniśmy pamiętać o przeniesieniu gdzie indziej wszystkich ważnych danych (kupione w księgarniach online książki EPUB i ebooki na Kindle, a także pobrane z sieci pliki PDF, audiobooki lub inne materiały), ponieważ serwis techniczny nie ponosi odpowiedzialności za ich przypadkowe usunięcie.
Jak czytamy w regulaminie gwarancyjnym firmy Arta Tech: Gwarant nie odpowiada za utratę danych etc. wskutek uszkodzenia urządzenia lub przeprowadzenia na urządzeniu czynności naprawczych przez serwis. Autorzy regulaminu zalecają regularne wykonywanie kopii zapasowych ważnych dla nas materiałów, ponieważ bardziej poważne awarie mogą utrudniać uzyskanie do nich dostępu.
Aby przenieść ebooki i audiobooki z uszkodzonego czytnika na nasz komputer, wystarczy połączyć urządzenia kablem USB i przekopiować cały folder z dokumentami. Niestety w niektórych przypadkach może okazać się to niemożliwe, ponieważ zdarza się, że komputer nie jest w stanie wykryć uszkodzonego czytnika – wtedy pozostaje nam jedynie możliwość zwrócenia się z prośbą o pomoc do specjalistów.
Naprawa czytnika w niezależnym serwisie
Jeżeli okres gwarancji już się skończył, możemy zlecić naprawdę czytnika w niezależnym serwisie. Przed przystąpieniem do pracy zatrudnieni tam specjaliści powinni przeprowadzić diagnozę stopnia uszkodzeń naszego sprzętu, a następnie wstępnie ją wycenić.
Chociaż wymiana całego ekranu czytnika z pewnością nie będzie tania, w takim miejscu zwykle zapłacimy za nią znacznie mniej, niż w autoryzowanym serwisie. W każdym razie jeszcze po ocenie stopnia uszkodzenia naszego czytnika wciąż możemy wybrać, czy decydujemy się na zlecenie naprawy, czy jednak z niej rezygnujemy. Oferowane przez niezależne serwisy usługi obejmują m. in. wymianę matrycy lub wyświetlacza, wymianę baterii, gniazda zasilania lub portu USB, a także reinstalacje oprogramowania.
Samodzielna wymiana ekranu czytnika
Ponieważ naprawa czytnika ebooków w specjalistycznym serwisie jest zazwyczaj bardzo kosztowna, wielu jego użytkowników decyduje się na samodzielną wymianę uszkodzonego ekranu (lub innych elementów urządzenia). Po zakończeniu okresu gwarancyjnego usługi naprawcze w autoryzowanym serwisie producenta mogą wynosić nawet 50-60% wartości nowego czytnika.
Z drugiej strony należy pamiętać, jeżeli jego gwarancja jeszcze obowiązuje, samodzielna naprawa naszego sprzętu lub oddanie go do niezależnego serwisu spowoduje, że w przyszłości nie będziemy w stanie już z niej skorzystać. Po uszkodzeniu plomb umieszczonych na czytniku lub wchodzących w jego skład podzespołach producent uzna umowę gwarancyjną za nieważną.
Jeżeli po wygaśnięciu gwarancji zdecydujemy się na samodzielną naprawę naszego urządzenia, możemy kupić wszystkie potrzebne części w Internecie. Na Ebayu lub AliExpress znajdziemy zapasowe ekrany, baterie oraz inne elementy do Kindle i czytników pozostałych producentów. Nawet po uwzględnieniu kosztów przesyłki i VATu cena takich elementów będzie sporo niższa od ceny nowego czytnika.
Samodzielna wymiana ekranu urządzenia wydaje się nieco skomplikowana, lecz jeżeli posiadamy podstawową wiedzę techniczną, możemy sobie z nią poradzić. Z pewnością pomogą nam w tym dostępne na YouTube filmy instruktażowe, a także szczegółowe instrukcje na stronie Ifixit.com, w których krok po kroku ukazano proces wymiany poszczególnych części w urządzeniach różnych producentów.
Co można zrobić w przypadku uszkodzonego ekranu (PODSUMOWANIE):
- Skontaktować się z producentem i zapytać o naprawdę sprzętu w autoryzowanym serwisie lub jego wymianę,
- Skorzystać z niezależnego ubezpieczenia (jeżeli wcześniej je wykupiliśmy),
- Oddać czytnik do niezależnego serwisu technicznego,
- Kupić nowy ekran w Internecie i spróbować samodzielnie go wymienić.
Artykuł wydaje Ci się przydatny? Polub naszą stronę na Facebooku, aby być na bieżąco z najnowszymi poradami, testami, porównaniami i innymi materiałami!
Autor: Kuba
I po tym artykule już sam nie wiem jaki czytnik wziąć a chciałem pocketbook 5, ale boję się o ten ekran. A jak wygląda gwarancja w rtveuro czy mediaexpert z Kindle? czy wysyłają do kindla z pękniętym ekranem czy raczej gwarancja na polskich warunkach
pocket bok – gwarancja do bramy, a potem się nie znamy – tak właśnie ten producent sprzedaje swój złom